Plaje în Salento (la sud de Bari)

Dacă anul trecut am făcut circuitul ”clasic” și cel mai la îndemână din zona Bari/Puglia, anul acesta am vrut să ne aventurăm puțin mai departe, mai precis în tocul Italiei, în regiunea geografică numită Salento, cu gândul să vedem și alte zone ale litoralului italian, mai puțin cunoscute turismul de masă.Tocmai ne-am întors dintr-o mică escapadă de patru zile în Salento, mini-vacanță care a avut un singur scop: să stăm la mare! Fără orașe de vizitat, fără obiective turistice, doar apă, soare, plajă și mâncare bună.

Salento

Dar să povestesc pe rând:

-am aterizat pe Bari, după un zbor scurt (Cluj-Bari 1h 15 min)

-am închiriat mașina de la Budget (ca să te plimbi pe la nenumăratele plaje din Salento, îți trebuie neapărat mașină!)

-ne-am cazat în Porto Cesareo, o stațiune mică dar foarte drăguță, pe coasta ionică a peninsulei salentine; până să ajung să mă hotărăsc la această locație pentru cazare, am schimbat vreo altele cinci. Motivul este că după ce am făcut o listă cu plajele la care am vrea să mergem, am constatat că top trei plaje se află fiecare pe câte o parte a peninsulei. Distanța să ajungi de pe o coastă pe alta nu e mare, vreo 70 km, însă voiam ca locul de cazare să fie în apropiere măcar de una din plaje și să fie animat la ceas de seară, ca să simțim atmosfera de vacanță. Și după ce am cochetat mult cu zona Otranto- Santa Cesarea Terme, am schimbat macazul pentru Porto Cesareo, unde mi s-a părut că apa mării e mai atrăgătoare iar cazarea găsită (vacanță planificată târziu) era mai bună ca și amplasare, preț și calitate.

Din lista pregătită de acasă, am reușit să mergem la trei plaje:

1. Torre Lapillo
  • situată în vestul peninsulei, la marea Ionică, în localitatea cu același nume, la 6 km de Porto Cesareo, e o plajă lungă (să tot fie vreo 4 km) cu o apă SUPERBĂ!
  • e împărțită în mai multe plaje concesionate, care, după cum probabil vă așteptați, dat fiind faptul că vorbim de Italia, sunt împânzite de șezlonguri (prețul pe zi pentru o umbrelă și două șezlonguri e de 20 euro sau pe trei ore 15 euro); noi am fost la Lido La Pineta, la recomandarea proprietarului pensiunii la care am stat.
  • plaja a fost extrem de aglomerată- era o zi de duminică totuși și multă lume din împrejurimi era venită la mare
  • parcarea e o provocare dacă nu este una amenajată. Cea de la Lido La Pineta avea parcare, iar prețul e de 4 euro pe zi.

2.  Maldive del Salento (Marina di Pescoluse)

• sună bine, nu? e situată în sud, tot pe partea ionică, și da, recunosc că am ales-o atrasă de nume, dar mai ales de pozele pe care le-am văzut înainte, pe net, de acasă; din păcate, fie nu am prins lumina potrivită, fie pozele de pe net au fost mult lucrate, fie așteptările mele au fost mult prea mari, însă nu am găsit apa aceea la care mă așteptam. Clară, curată și frumoasă, da, însă nu woooow…
  • parcarea este generoasă, pe câmp printre copăcei. Pentru 4 ore am plătit 2 euro.
  • setul de două șezlonguri și o umbrelă a fost de 10 euro pentru 4 ore. Preț mai bun decât la Lapillo.
apa- Maldive del Salento

3.  Torre dell’Orso (Marina di Melendugno)

• pe coasta estică, la nord de Otranto, la marea Adriatică.
  • peisajul e diferit față de celelalte două de mai sus, cu stânci și nisip mai închis la culoare, iar zona e înconjurată de pini
  • aici puteți vedea stâncile Gemene (Surorile): conform unei legende, două surori îndrăgostite de frumusețea acestei coaste, s-au aruncat în mare ca să rămână pentru totdeauna aici. Dorința le-a fost ascultată, ele transformându-se în stânci, astăzi simbol al plajei Torre dell’Orso.
  • prețurile șezlongurilor diferă  mult de la concesionar la concesionar: de la 10 euro setul până la 20 euro/zi.
  • ca și parcare, noi am lăsat mașina în parcarea de la ieșirea sudică din Torre dell’Orso, urmând indicatorul care duce spre El Chiringuito. E o parcare mare fix lângă plajă, iar prețul a fost de 3 euro pentru 4 ore.
  • la nord de acest orășel, dacă știți să înotați, puteți face o baie (noi nu am ajuns) în spectaculoasa Grotta della Poesia.
Torre dell’Orso- plaja în partea dreaptă din planul secund
Torre dell’Orso
apa- Torre dell’Orso

Poate vă întrebați ce mai aveam pe listă, în cazul în care reușeam să vedem mai multe plaje? Ei bine, dacă am fi stat mai mult timp (din vari motive, nu s-a putut), am fi mers și la plaja din Punta Prosciutto (la nord de cea din Torre Lapillo), cu aceeași apă de un albastru exotic demențial și nepreluată de concesionari, Baia dei Turchi (între Torre dell’Orso și Otranto), cu nisip alb și multă vegetație mediteraneană, Punta della Suina, la sud de Gallipoli, zice-ce cu aspect puțin de Caraibe, cu natură nealterată, apă cristalină și mix de stânci cu nisip. Dar presimt că vom mai face escapade dintr-acestea în zonă, așa că data viitoare vom ajunge și acolo!

Impresii mai pe larg:

• 99,9% din cei prezenți pe aceste plaje erau italieni. Nu am auzit decât o dată vorbindu-se rusă și română.
  • în iulie, în zona aceasta de sud a Italiei, aridă, ziua este foarte cald. Între 12.30 și 16.30 nu am stat la plajă (oricum nu puteam și nici nu era recomandat). Nu aș merge totuși în altă perioadă, din punct de vedere al temperaturii apei. Am fost anul trecu în octombrie și deja era rece, ba chiar am prins și ploaie.
  • dacă nu vă surâd plajele prezentate mai sus, nicio grijă! sunt extrem de multe plaje în Salento; cum mergi pe drum, indicatoarele maro, te îmbie tot la câțiva kilometri să părăsești traseul și să te bucuri de una dintre nenumăratele Torre, Lido sau Punta…
  • fiți siguri că aveți un GPS bun, pentru că cele mai multe drumuri sunt dintr-acelea lăturalnice, micuțe, printre livezi de măslini și viță de vie, iar autostrăzi nu există în zonă. Sunt câteva drumuri expres, naționale mai mari, însă care nu deservesc neapărat zona cu plaje.
  • cum aici nu sunt autostrăzi, nici drumurile nu se plătesc (spre deosebire de restul Italiei)
  • toate plajele au zone libere, adică zone neconcesionate, fără șezlonguri, unde poți să-și așezi prosopul gratis. Dacă alegeți această variantă, asigurați-vă că aveți și o umbrelă de soare cu voi. Umbră naturală nu prea există în zonă, iar de stat în soare puternic fără umbrelă nu prea poate fi vorba.
  • credeam că o sa găsesc plaje pustii (nu știu de ce :)))), în schimb toată Italia cred că se mută la mare din iunie până la final de august! și cu gălăgie, așa, în stil italian…! :))))
  • plajele pe care am fost (și cred că e valabil pentru cele mai cunoscute) au o sumedenie de bărulețe, terase unde se mănâncă bine și la prețuri bune, deci nu trebuie să aveți vreun gând în această privință!